Keresés



Intercool
Érdekességek a tuning és hűtés világából


Nyomtatóbarát változat


Legfrissebb cikkeink
Grand Prix 4
Vodafone GPRS
Iiyama 15" TFT LCD monitor
Imada 15" LCD Monitor
Hologramos matricák a CD-ken
Medal of Honor Alied Assault
Guillemot RL Compact Kormány
Samsung Digimax 130
Cossacks - The Art of War
Worms Blast
További cikkek...


Legfrissebb fórumtémáink
Internews szolgálati közlemény
IrDA készítése nyákra
Half-Life: Counterstrike
S.W.I.N.E.
NeuroTran 2000
Grand Prix 3
minden ami mobil
King of the road
Medal of Honor Alied Assault
Windows Whistler 2001
További fórumok...


Szavazógép
Milyen letöltéskezel?t használsz webre?
Download Accelerator Plus
FlashGet (JetCar)
Fresh Download
GetRight
Go!Zilla
Mass Downloader
Paraben's Download Manager
Real Time Downloader
ReGet
A böngész? sajátjával töltök le
Egyéb
Régebbi szavazások...
 
Internews > Cikkek > Hardver > Nagy átverések és vásárlási tippek
Nagy átverések és vásárlási tippek
1/1 oldal
Írta: CrON - 1999. november 26.

Írtam pár napja a karácsonyi, grandiózus bevásárlásokról. A cikk alatt található fórumon és e-mailen is érkezett hozzám kérés, miszerint sokan szívesen vennék, ha b?vebben írnék a keresked?k által elkövetett visszaélésekr?l, csalásokról. Mivel van némi tapasztalatom a témában, (kizárólag mint vásárló) így közre adok pár tippet, miként el?zhetjük meg az átverési kísérleteket.

1.) Ha vásárolni akartok valamit, akkor el?zetesen tájékozódjatok az interneten. Rengeteg külföldi és magyar site foglalkozik a hardwarekkel. Van olyan magyarországi site, ahol meghibásodási statisztikát is közölnek. Keressétek meg a gyártó honlapját és nézzétek meg milyen támogatást adnak a kiválasztott részegységhez. Az alaplapoknál és videokártyáknál különösen fontos a naprakész támogatás megléte. Ne a boltban kérdezzétek meg az eladót, hogy mit érdemes vennetek, mit ajánl, mert rossz esetben akkor sózza rátok az elfekv? készletét.

2.) Amikor megvesszük a h?n áhított alkatrészt vagy teljes konfigurációt, mámorunkban elfelejthetjük ellen?rizni, hogy mit kaptunk a pénzünkért. Mostanában divatos dolog lett zacskóban adni a videokártyát. Ebben viszont könnyen megsérül az alkatrész. Vegyük a fáradságot, és legalább annyit tegyünk meg, hogy végignézzük a nyákot (kártya, stb.), nincs-e rajta külsérelmi nyom. Ugyan ezt tegyük meg a dobozos áruval is.
Rakodás és szállítás közben sok kézen átmegy az áru és eszméletlen módon tudják dobálni a cuccokat a szállítók, és ilyenkor könnyen megsérülhet a részegység belseje. Ha van rá lehet?ség, akkor kérjük meg az eladót, hogy tegye bele egy tesztgépbe a vásárolt dolgot és próbálja ki. Ahol korrektek, ott ezt megteszik nektek. Természetesen ne csúcsid?ben kérjétek ezt, hanem pl. közvetlenül nyitás után, amikor nincs senki a boltban.

3.) Soha ne vegyétek át az árut install lemez(ek) vagy CD nélkül. Ne d?ljetek be az "internetr?l letölthet?" dumának. Igaz, hogy kés?bb ilyen módon frissíthetitek a driver software-t, de szinte nincs olyan részegység, amihez ne járna driver lemez.

4.) Mindig irassatok számlát és garancia jegyet az áruról. A legtöbb keresked? nem ad ugyan garancia jegyet, azonban ez kötelez? lenne. Ilyen esetekben a számlával igazolhatjátok a vásárlás tényét. A garancia minden tartós fogyasztási cikkek esetében 1 év. A Polgári Törvénykönyv szerint kb. következ? a menete a garancia érvényesítésének:
- a vásárlás utáni 3 napon belül szó nélkül vissza kell venniük az árut, ha az nem tetszik nektek. (itt még szó nincs meghibásodásról)
- a vizsgálatra átvett áruról elismervényt kell adniuk és tájékoztatniuk kell a javítás várható id?tartamáról. Ha a javítás ideje 14 napot meghaladja (15. naptól), akkor ideiglenesen pótolniuk kell az árut. Tehát kaptok addig egyet (nem a szemetek alá), míg a másikat kijavítják. Ez mondjuk nehezen képzelhet? el egy processzornál, de annál inkább egy CD olvasónál, vagy egy monitornál.
-Ha a részegység nem javítható, akkor egy teljesen újat kell adniuk cserébe. Ez természetesen abban az esetben igaz, ha a cserét elfogadjátok. Ha megutáltátok a cuccot, és már nem bíztok benne vagy a keresked?ben, akkor vissza kell adniuk a pénzt. Nem levásárolni, hanem visszaadni és ti döntitek el vesztek-e a kapott pénzért valamit.
(Itt jegyezném meg, hogy ha az USA-ban valaki vesz egy videokamerát, elmegy nyaralni és a végén visszaviszi a keresked?nek, hogy nem kell, a keresked? meg mosolyog is hozzá és nem anyázza le.)

5.) Ha komplett gépet vesztek, akkor azt nyitassátok ki az eladóval. El?fordulhat, hogy kicsencselnek valamit bel?le. Ha így átveszitek gépet, akkor nem bizonyítjátok be, hogy nem ti szedtétek ki a részegységet. Olvastam, hogy egy nagy bevásárlóközpontban lev? cég, aki PC-t is árul, rendre kevesebb memóriával adja el a gépeket, mint amit ti kifizettetek. Ez ellen tökéletes megoldás, hogy bekapcsoltatjátok a PC-t és már látjátok is, mi van benne.

6.) Ne d?ljetek be az olcsó dolgoknak. A számítástechnikában azt árazzák le ami elavult vagy nem eladható. Inkább kicsit drágábban vásároljatok, így kés?bb nem lesz gondotok vele.

7.) Bevált keresked?i trükk: Az árlistán legalább 20 féle CD olvasó, winchester található, de a boltban kb. 2 féle. A szöveg a következ?:
- "Hát igen, szokott a 50X-es xxxxx lenni, de most sajnos csak 32X-es Hakamutsi Tayiga van. Az is nagyon jó ám, és 5.000 Ft-al olcsóbb is."
Ebben az esetben nem szabad bed?lni, hanem kérni kell rá, hogy hozzanak neked egy olyat, amit el?z?leg kinéztél magadnak. Természetesen fel kell ajánlani, hogy el?leget is adsz rá. (kb. 10%) Ilyenkor már lehet látni, hogy kummant-e az ürge. Ha korrekt a cég és tényleg szokott lenni a vágyott cucc, akkor érdemes várni rá.

8.) Újabban már nem igazán próbálkoznak ezzel a trükkel, mivel szinte minden SDRAM megy 100 Mhz-es buszsebesség mellett, de régebben sok embernek eladtak normál RAM-ot PC100-as RAM helyett. Ti is áldozatul eshettek egy ilyen próbálkozásnak, mivel a PC100 és PC133-as memóriák küls?leg ugyan olyanok és ha nincs rajtuk felirat, akkor el kell hinnetek, amit az eladó mond.

9.) Megint a memória. Egyik barátomnak eladtak olyan 32 Mbyte-os RAM-ot, ami utánforrasztott volt. Régi TX chipes alaplapjában még ment a minden gond nélkül, de ahogy átállt PII-re, már nem m?ködött. Ez természetesen 1 évvel a vásárlás után derült ki. Sok keresked? alkatrésznek szánt kacatokat vásárol meg, hogy kés?bb azokat eladja nekünk. Egy éve volt egy hullám hibás ABIT alaplapokkal. Akkor egy keresked?i hálózat megvett több száz szervíz alaplapot és új áron adták el ?ket. Az elhullás igen nagy arányú volt az alaplapok között.

10.) Garanciális csere trükkje: Velem történt meg az eset. Mivel meghibásodott Asus CD-S400 típusú CD olvasóm, ezért bevittem a boltba, ahol vettem. Átvették, megvizsgálták és ?k is azt mondták, hogy hibásan m?ködik. Adtak cserébe egy "újat", aminek az oldalán karcolásnyomok voltak. Tehát az olvasót már használták korábban. Ezek után ellen?riztem a gyártási id?pontját és azt találtam, hogy kb. fél évvel korábban gyártották, mint azt a CD olvasót, amit bevittem. Tanulság: csere - és persze vásárlás - esetén meg kell vizsgálni, hogy használt cuccot akarnak ránk sózni, vagy egy újat. Ez egy videokártya esetében nehezebben megy, de ott is lehet karcolásnyomokat találni a lábakon.

11.) Garanciális csere trükkje 2.: Egy ismer?sömmel történt egyszer, hogy winchester-t vásárolt. Elég cinkes helyen tette és nem ellen?rizte a vásárláskor a vinyót. A boltban már el?re perforálták a garanciális csíkokat (nem tudok jobb szót rá), így azok már fel voltak szakítva. Ezek után próbálta volna visszavinni a winchester-t...

12.) Ha számítógépet vesztek, akkor kérdezzétek meg, hogy érvényes-e a garancia akkor is, ha kicseréltek valamit a gépben. A korrekt cégek ebben az esetben leragasztják a gép házát egy szalaggal, de vannak olyan cégek is, akik nem. Történt már olyan, hogy nem ragasztották le a házat a boltban és a vásárló kicserélte egy részegységet. Mikor garanciális lett a hangkártyája, megtagadták a cserét, mivel állításuk szerint a vásárló elvesztette a garanciát akkor, mikor belepiszkált a gépbe.

13.) Ha számítógépet raktok össze magatoknak, akkor lehet?leg egy helyr?l vásároljátok a dolgokat. Bármely alkatrész hibásodik meg a gépben, az eladók egymásra fognak mutogatni és még a szervíz költségét is kifizettetik, ha nem a t?lük vásárolt részegység hibásodott meg.
Lehet, hogy kicsit kuszának t?nik az itt leírt tippek sora, de ha végigolvastátok az írásomat, akkor megfordul a fejetekben: jó képzel? tehetségem van, vagy tényleg ilyen rossz a helyzet. Azt azért hangsúlyoznám, hogy nem minden keresked? akar átvágni bennünket, hiszen vannak kellemes élményeink is. A hazai kapitalista fejl?dés azonban nem megy zökken? mentesen és addig is, amíg letisztul a helyzet, sokan lesznek olyanok, akik a zavarosban halászva próbálnak boldogulni. Ne mi legyünk azok, akikb?l ezek az emberek megélnek!


Kapcsolódó cikkeink
» Megint közeleg a karácsony! - 1999.11.22.
+ Partneroldalunk: TESZTEK magyarul - Minden teszt egy helyen

  Nyomtatóbarát változat     Küldd el ezt a cikket barátodnak!  
 
  
A Te hozzászólásod:
Név:
Email:
Hozzászólás:
Hozzászólások a cikkhez [1]
» Hello! Én a kereskedelemben dolgozom, és hidd el,... - Denis
» Hozzászólások megtekintése a fórumban
 
Főoldal