internews
A számítástechnikai hírforrás - http://www.internews.hu

Cossacks - The Art of War
üsd, vágd, de csak a fejét :)
Írta: RedG (diabloguru@freemail.hu) - 2002-03-19 21:13:00

Sokak számára nem ismeretlen ez a név. Az el?z? év egyik legnagyobb stratégiai játékának kiegészítését tartom a kezemben, nem kis örömömre. Azok számára, akik most hallanak el?ször a játékról, néhány szóban összefoglalnám, mir?l is van szó.

A játék tavaly, úgy év elején került a boltok polcaira. El?tte nem sokat lehetet tudni a játékról. A Gsc World nem verte túl nagydobra készül?ben lév? programját, így a média sem rendelkezett túl sok infóval a játékról, és ha lehet ezt mondani, nem is tulajdonított jelent?séget a programnak. A megjelenést követ?en azonban hatalmas port kavart a játék. Minden újság elismer?en nyilatkozott a programról, az értékelések pedig 90% felettiek voltak.



A Cossacks az RTS játékok koronázatlan királyának is nevezhetnénk. De miben is különbözik a több hozzá hasonló RTS-t?l?

A fejleszt? gárda a XVII-XVIII. sz. Európáját választotta háttértörténetként, ami be kell valljuk, egy eléggé kiaknázatlan területnek számít. A játék szakít a már megszokott játékmenettel és teljesen új gazdasági alapokra helyezi a programot. Háborúink során 6 alapvet? nyersanyagra lesz szükségünk (fa, k?, vas, szén, arany, élelem). A nyersanyagok kifogyhatatlanok, így nem ez okozza majd a f? gondot. Az élelmiszer azonban minden eddiginél fontosabb lesz. Kajára nemcsak az embereink kitermeléséhez lesz szükség, hanem életbentartásukhoz is. Ha a kaja 0-ra csökken, az embereink éhen halnak. Ezért az egész játék során fontos lesz a megfelel? ellátás, melyet gazdálkodással és halászattal biztosíthatunk. Ez a helyzet a többi nyersanyaggal is. Az mind szép és jó, ha pl. kitermelünk egy csomó muskétást, de a puskához golyó is dukál! Ezt a vas és szénbányáink biztosítják. Zsoldos hadsereg felállítása során pedig aranyra lesz szükségünk, amely ha elfogy, zsoldosaink könnyen ellenünk fordulhatnak.

Ami még ennél is jobb, az a játék grafikája. A játékot egy teljesen új és egyedi grafikai motor hajtja, amely amellett, hogy szép (minden eddiginél szebb), egyszerre 8000 karakter elmozgatását teszi lehet?vé. Természetesen alacsony gépigény mellett. Ennyit a múltról és most lássuk, hogy mit is hoz a jöv?….



Csoda habbal…

Hosszas várakozást követ?en megérkezett a kiegészítés, amely nem okozott kisebb meglepetést, mint amikor el?ször fogtam a kezembe a Cossacks CD-jét. Els? gondolatként az merült fel bennem, hogy mit is lehet még hozzáadni egy ilyen csodához. Nem mondom, voltak hiányosságai a játéknak, de egy szimpla új küldetésekkel megpakolt CD-nél nem is számítottam többre, mint ahogy mások sem. De a CD-t behelyezve a meghajtóba, mint égb?l az áldás, jött a csapás. Új, új és új! A menübe jutva észrevettem, hogy új menüpontokkal találkozom. Az egyik ilyen a mindenkit izgalomban tartó pályaszerkeszt?. Gyorsan be is vizsgáltam, vajon mit rejt ez a nagy szerkesztés. Na kérem szépen a térképszerkeszt? alkalmas single és multi pályák, valamint egyéni küldetések szerkesztésére. A kezelhet?ségére nincs semmi kifogásom. Gyorsan és könnyen elsajátítható, úgyhogy ez nem fog senkinek sem gondot okozni.

A f?menüben a már megszokott menüpontokat átvizsgálva ugyancsak változásokra lettem figyelmes. A single küldetésekhez 6 új térképet csaptak. A random map generátor funkciói pedig kib?vültek. Tizenhatszor nagyobb térképen nyomulhatunk, mint eddig. Ez aztán nem kalács! A csapatválasztásnál felt?nt hogy két országgal több van (Dánia, Bajorország) így 18-ra n?t a résztvev? országok száma. Új lehet?ség hogy országválasztásnál csapatokat jelölhetünk ki, így van lehet?ségünk arra hogy a géppel szövetségben harcoljunk a másik két szövetséges gép ellen. A Campaigne menüben öt új küldetéscsomaggal találkoztam, amelyek mintegy 30 új missziót foglaltak magukban. Ezeket Poroszország, Ausztria, Soxony, Lengyelország, Algéria részvételével vívhatjuk meg.



Nyakig a lecsóban

Hatalmas változásokkal kecsegtet a program grafikája, amely most még látványosabb, hiszen több mint 200 új textúrával dúsították fel a programot. Kalapáltak egy kicsit a mesterséges intelligencián is. De a tudás itt még nem áll meg. A készít?k megtoldották a játékot 30 új egységgel, melyekben 6 új hajó is szerepel majd. Játékmenet-béli változásokra is számíthatnak a kedves játékosok, ugyanis a játékban megjelennek a szövetséges államok és az egybeolvadt államok is. Utóbbi el?nye hogy az egyesülést követ?en az egyesülés tagjainak minden épülete felhúzható majd :) A harcok során új parancsokkal találkozunk majd, hiszen a vezényl?tiszt még több embert tud majd csapatba rendezni, új alakzatokban. Ezen kívül lehet?ségünk lesz ?rjáratok létrehozására és épületek ?riztetésére is.

A másik nagy újítás a harcokat felvehetjük kamerára, hogy kés?bb gyönyörködhessünk gy?zelmünkben vagy bukáshunban.



Multi-parti

Jó hír a multiplayer rajongók számára, hogy harcainkat Interneten keresztül is vívhatják a világ bármely részén tartózkodó kollega ellen. A harcokat pontozzák, és egy világranglistán besorolják. Így aztán kiderül hogy ki a legnagyobb Cossack a világon :)



Rizsa és blabla…

Akárhonnan is nézem, ez a kiegészít? CD nagyon is jól sikerült. Minden megvan benne, ami egy kiegészítést?l lehet várni. Beszerzése Cossacks tulajoknak kötelez?. Aki Cossacks híján van, az nagyon gyorsan kezdje el felkutatni a progit, ha nem akar kimaradni valami igazán jó dologból.
Gépigény: Pentium III 500 MHz processzor, 128 MB RAM
Megjelenés: megjelent.
Hivatalos honlap: www.cossacks.de

internews - a számítástechnikai hírforrás - http://www.internews.hu