internews
A számítástechnikai hírforrás - http://www.internews.hu

Medal of Honor Alied Assault
Ezen a bolygón, nem is oly rég…
Írta: RedG (diabloguru@freemail.hu) - 2002-04-01 10:00:00

A második világháború talán a legszörny?bb háborúk egyike volt. Több millió ember esett áldozatul egyetlen ember és fanatikusai megrögzött világszemléletének. Sokan talán bele sem gondolnak hogy valójában milyen is lehetett a sorsa azoknak a katonáknak, akik életüket áldozták hazájukért. Ez nem túl jó, hiszen az emberek érdektelensége újabb alkalmat teremthet egy még nagyobb és talán végzetes háború kirobbanásának. De remélhet?leg ez mégsem következik be. A szülök nagy része abban a hitben él, hogy kockafej? gyermeke a monitort bámulva értelmetlen öldökléssel tölti minden napjait. Felfoghatjuk így is. De ez nem minden esetben igaz. A számítástechnika hatalmas ütem? fejl?dése lehet?vé teszi mind életszer?bb és valóságosabb programok létrehozását. Ezzel el?segítve, hogy a játék tényleg a rendeltetésének megfelel? játékélményt adja vissza. És hogy ebb?l milyen el?nyei vannak, a felhasználnak? Ezt tanúsítani jött létre a Medal of Honor AA (kés?bbiekben MOHAA). A játék nem csak egy újabb fantasztikus FPS alkotást képvisel, hanem egy valódi történelmi film is. Hogy mit is takar ez a mondanivaló?! Hát azt, amit leírtam :)

Konzolról PC-re?

Na de lássuk, hogy hogy is, mint is alakult ez az egész:

A játék egy második világháborús FPS, amely Amerika háborús részvételét dolgozza fel. A MOHAA egyesek számára nem ismeretlen név. A játék ugyan is el?dsz?r Sony Playstationre jött ki úgy 1999 környékén.

Hatalmas alkotás volt, hiszen a teljesen kihasználta a gép lehet?ségeit. Itt láthatunk el?ször olyan FPS-t, amelyben az ellenfelek több mint 15 találati pontra voltak leosztva. A játék MI-je tökéletesen kifinomult volt, az emberek reakciói és mozgásai is rendkívül életszer?re sikeredtek. A játék hangulatáról még csak nem is beszélek. Hmmmm… Ám itt nem álltak meg a készít?k és 2000-re elkészült a játék folytatása, amely nem aratott kisebb sikert, mint el?dje. A második rész megjelenését követ?en azonban hírek röppentek fel, hogy a játékot PC re is tervezik, méghozzá teljesen új küls?vel és megvalósítással, mint ahogy azt konzolon láthattuk. Rettent?en kíváncsivá tettek hogy vajon a nagyon jóból hogy lehet még jobbat kihozni. Kíváncsiságomat Egy- 1/5 év után azonban sikerült csillapítani. A CD végre ott volt a kezemben és a gépemet is sikerült a játék elvárásainak a szintjére tornáznom.



Irodai gyakorlat

A játékot feltelepítve és elindítva mozdulatlanul, és lélek visszafojtva bámultam a képerny?t. A játék intrója Képeket villant fel a háború borzalmairól és egy h?s Kitüntetéseir?l. Na most mindenki keresse meg az összefüggést. Az intrót követ?en A f?menübe jutunk, ami igazán érdekesen van kialakítva. A f?menü ugyan is egy parancsnoki szoba képében tetszeleg. Nincsenek feliratok, minden menüt nekünk kell megtalálni.

Tehát mit is találunk itt. A szemben lév? rádiós pultra kattintva az opció menübe jutunk. Itt állíthatjuk be a játék grafikai tulajdonságait, a különleges effektusokat az audió és hang effekteket, valamint a billenty?zet kiosztást.

Innen kikeveredve, ha a mellettünk lév? asztalon található irattartóra kattintunk elmentett állásainkat, tölthetjük be. Figyelem a játék során a gép a gyorsmentéseket is ide rakja be, úgyhogy a küldetések végén érdemes visszatérni ide és a felesleges mentéseket, kitörölni, hogy azért néha átlássuk, hogy hol is tartunk. Legértelmesebb, ha a pálya kezdésekor készült automatamentéseket hagyjuk meg melyeket a gép a pálya neve mellet egy start szócskával is, megjelöl. Ha visszalépünk a szobába (f?menübe) az irattartó mellet találunk egy kis dobozt. Ha rákattintunk, nem találunk benne semmit egyel?re. Ide ugyan is a játék során szerzet kitüntetések kerülnek majd. Az asztal másik oldalán található ajtóra kattintva jutunk a Multiplayer üzemmódba. Itt lehet?ségünk van hálózati és Internetes játékra, természetesen egymás ellen. Ezt nem igazán sikerült kipróbálnom, de akinek van nethozzáférése, esetleg hálózata, annak ajánlom, hogy kipróbálja, mert állítólag új és nagyon élvezetes játék típusok vannak.

A Falon található nagy táblára kattintva jutunk a küldetésekhez. Itt a térképen csillaggal jelölt helyeken zajlanak majd a csete-paték. El?ször egy- kés?bb több küldetés közül választhatjuk ki, hogy melyikben kívánunk részt venni. De el?ször ne a küldetésekkel kezdjük a játékot. A térkép mellet van egy kis tábla felfüggesztve. Erre klikkelve a training missióba jutunk. Ez is nagyon ötletesre sikeredett. Egy valódi gyakorlótéren találjuk magunkat. Itt megtanulunk kúszni, ugrani, robbantani gránátot, hajítani, és a különböz? fegyverek használatát.

Gyorstalpaló:.Ha ezzel végeztünk irány a térkép és az els? küldetés. Itt a kiválasztott feladatról láthatunk történelmi vetítést eredeti fekete fehér filmrészletekkel. Ez segít elhelyezni magunkat téren és id?ben, valamint tisztázza az adott történelmi eseményeket. Ezt követ?en egy szerz?dést tolnak elénk, ha elfogadjuk egy ok gombbal alá szignáljuk, a gép betölti a küldetést.



Játékosan…

És ekkor jön még csak az igazi, meglepi. A játékban nem egyedül Rambo módjára kell majd nyomulni, egy kis pisztollyal a kezünkben töltés nélkül kivégezni egy egész hadsereg német katonát. Err?l itt szó sincs. A játék során kollektíven több f?s csapatokban fogunk nyomulni, de nem, mint a parancsnok, hanem mint egyszer? katona. Egymást fedezve kell el?re araszolni, házról házra. A játék során nagyon fontos hogy a csapatszellem mindig megmaradjon. Sokszor az életünket mentheti meg az összetartás. Természetesen a küldetések el?rehaladtával, ha jól csináljuk, el?léptethetnek minket, ezt követ?en a csapat tagjai is így viszonyulnak majd hozzánk.



Poligon hegyen túl…

A játék grafikája nagyon szép és részletes. A karakterek és a környezet kialakításához is rengeteg poligont használtak fel, ami természetesen meg kéri az árát. A fény és árnyékhatások is gyönyör?ek, De ha mindent maxon akarunk futtatni GF3 és P4 valamint 256MB ram kötelez?! Egyébként egy er?sen közepes gép ajánlott a futtatáshoz, ha nem csicsázzuk túl a felbontás és egyéb effekteket. Na de a játékra visszatérve:

A játék teljesen visszaadja a Világháború hatását. A fegyverek tökéletesen megegyeznek a világháborúban használtakkal. Minden fegyver az eredeti hangon fog eldördülni. A fegyverek tárazási technikája is megegyezik az eredeti fegyverekével. A játék MI- je tökéletesre sikeredett. A katonák képesek komplexebb katonai m?veletek végrehajtására. T?zharcnál fedezékbe vonulnak és harc közben, egymást fedezve haladnak el?re. Itt viszont hátránynak könyveltem el, azt hogy embereink golyóállóak. Nem igazán foglalkoztatja ?ket egy- egy találat. Sok esetben, megrendezett jelenetekben halnak csak meg. Bár ez sem mindig igaz, amikor nagyon lesérülnek, ilyenkor ment? csomagot keresnek és így gyógyítják magukat. Mindez nem befolyásoló a játékélvezetben.

Lesznek olyan küldetések, amelyben egyedül kel végrehajtanunk. Ilyen lesz, ha pl. azt a feladatot kapjuk, hogy álcázva magunkat kémkedjünk, esetleg semmisítsünk meg néhány kísérleti anyagot. A katonáknál b?vítették a találati pontokat, de ez nem változott túl sokat a PSX-es verzióhoz képest. A játék hangulatát nagyban emelik a jól megkomponált zenék és a jól eltalált háttér és csatazajok. A küldetéseket három fokozatban nyomhatjuk végig. Ezt a gép a küldetés térkép kiválasztásakor kérdezi meg. A hard fokozatban, a találati modell teljesen életh? lesz, ilyenkor akár két jól irányzott találat is végezhet velünk. Ezt csak nagyon profiknak ajánlom.

A küldetések végén a játék egy listát közöl. Itt megtalálhatjuk a küldetéssel kapcsolatos összes infót. A küldetésért kapott pontszámot, hogy hány katonát l?ttünk le. Az összes lövésb?l menyi volt a tényleges találat, és hogy ezek a találatok hány százalékban értek egy- egy testrészt. Ezzel felmérhetjük saját tudásunkat.



Betárazva…

Ez a játék méltó ellenfele lehet a nemrég megjelent Wolfeinsteinnek, amely ugyancsak megdobogtatta az FPS rajongok szívét. Nekem személyszerit nagyon bejött, mint ahogy az el?z? két része is. Én bátran kijelentem hogy az FPS kategóriának egy új királya született. És hogy err?l a trónról letaszíthatja- e a közeljöv?ben megjelen? C&C Renegate… majd kiderül.

Gépigény: Celeron 2 700Mhz, 128MB RAM, jobbfajta második generációs t&l videokártya.

internews - a számítástechnikai hírforrás - http://www.internews.hu