internews
A számítástechnikai hírforrás - http://www.internews.hu

Grand Prix 4
A száguldó cirkusz
Írta: Balage (balage@NOSPAM.internews.hu) - 2002-07-14 19:24:00

Ki ne ismerné Geoff Crammond és társai keze alól kiadott népszer? sorozatot, a Grand Prix 1, 2, 3-mat? Most másfél év után ismét úgy döntöttek, hogy el?rukkolnak egy újabb taggal, amely ezúttal a 4-es számot viseli. A legtöbben úgy emlegették a megjelenés el?tt a játékot, mint magát a megváltót, hiszen számos változtatásra és újításra lehetett számítani! Hogy ez mennyire is igaz? Arra a most elkövetkez? cikkben fény derül, melyben szerény tapasztalataimról olvashattok néhány sort.

Menük:

A Grand Prix 2-b?l már jól megszokott videó vár minket, magyarán az egészet a játékból vágták össze. Szerintem nagyon jól sikerült, f?leg azért mert a játék grafikáját úgy eltalálták, hogy könnyen összekeverhet? a való élettel. A videó eléggé mozgalmasra sikeredett, leginkább pár versenyb?l emeltek ki izgalmas másodperceket, hihetetlenül jó vágásokkal és kameraállásokkal.

Miután lefutott az intro az ember azt gondolná, hogy a már jól megszokott menüt kapjuk, de nem! Az új menü leginkább sötét árnyalatokban gazdag háttér animációkat tartalmaz 16:9-es arányban és azokon találhatóak meg a világoskékben pompázó menüpontok. Els?re nagyon bonyolultnak t?nhet az embernek, de kb. fél óra után könnyedén beletanul a maga sajátosságába.

Belépés után egyb?l a már jól megszokott gyorsmenü vár minket, amely ezúttal két új taggal b?vült. A „Main Menu” és a „Quick Race” gomb mellett ezúttal a „Quick Laps” és a „Gpaedia” is helyet foglalt. Azt hiszem a „Quick Laps” gombhoz nem igazán kell hozzáf?znöm semmit sem, de a másikhoz annál inkább. Talán ez az egyik legnagyobb újítás a GP4-ben, ugyanis itt minden információt megtalálhatunk a versenyz?kr?l, csapatokról és a pályákról. Ezen kívül az Arrows egyik munkatársa Mark Hemsworth különböz? videók segítségével elmeséli, hogy más-más adottságok mellett hogyan is érdemes beállítani a kocsikat. Emellett néhány szóban mesél nekünk a boxtaktikákról is.

Els? indításnál a GP4 egyb?l értesít minket, hogy be kéne állítani a grafikát. Ugyan úgy, mint a GP3-ban ezt elvégezheti a gép automatikusan és mi is beállíthatjuk manuálisan. Ha minden beállítással végeztünk, akkor már nem sok van hátra, csak a pályát és a versenyz?t kell beállítanunk és a hozzátartozó játékmódot, amely ez esetben lehet: gyorsverseny, leggyorsabb körök, szabadedzés, nem bajnoki hétvége, világbajnoki sorozat. Ha ezen túl vagyunk, akkor a futam, illetve az edzés el?tt még lehet?ségünk nyílik némi módosításra a kocsin, de egyébként a gép már beállítja a pályához való legideálisabbat. Miután ezzel is készen vagyunk, akkor némi töltögetés után kezd?dhet is a futam.

Amikor elszabadulnak a lóer?k:

A Grand Prix sorozat mindig is arról volt híres, hogy ez hasonlít leginkább a valóságra és meg kell, hogy valljam a gamerek ebben a részben sem csalódhatnak, mert szerény véleményem szerint fizikailag tökéletesre sikeredett. Az autók rendkívül jól viselkednek mindenféle id?járási viszony mellett, legyen akár 40 fok árnyékban, vagy szakadjon az es?. A kocsik beállításánál nem sok újdonságot véltem felfedezni, mert eddigi el?dökben is szinte minden benne volt. Egy valamit azonban érdemes megjegyezni, hogy ebben a részben már a hetedik sebességi fokozat is helyett kapott. Igaz automatikus beállítások mellett a program ezt nem aktiválja, de ha mi is elmélyülünk a beállításokban, könnyedén rátalálhatunk és ha ezt jól be tudjuk l?ni, akkor értékes másodpercekhez juthatunk így a futamok alatt.

Amikor betölt?dik a játék, az ember meglep?dve tapasztalja, hogy a már jól megszokott fedélzeti kameraállás kicsit kisebb lett, ugyanis a fejünkre ezúttal egy sisak is felkerült. Lehet, hogy ez valakinél jó pont, de nekem nem igazán, mert igencsak lesz?kíti a látókört. Ezért is tértem át a TV-b?l megszokott pilóta fölötti kameraállásra. További negatívumként említeném meg, hogy még mindig nem sikerült különböz? m?szerfalakat készíteni a versenyautóknak és a kormányon a kéz sem látszódik, továbbá ami még dühít, hogy az összes kocsinak ugyanaz a hangja, amit nem hiszem, hogy olyan ördöngösség lenne megoldani, hiszen már más szimulátorban is megcsinálták ezt (pl. F1 2002). Természetesen a kocsik törését sokkal jobban tovább fejlesztették, ugyanis az egyszer? kerék elhagyástól akár a kocsi félbetöréséig is elfajulhat a dolog.

Grafika:

Az emberek úgy várták ezt a részt, hogy ebben lesz majd a nagy grafikai áttörés és tényleg, végre megcsinálták! A grafika az eddigi részekhez nem is hasonlítható, egyszer?en csodálatosra sikeredett. Az autókat nagyon szépen kidolgozták, a karosszérián csodálatosan megtörnek a nap sugarai, míg es?ben a vizes aszfalt úgy tükröz?dik, hogy a az autó teljes tükörképe látszódik. A pálya kidolgozásánál mindenre oda figyeltek, a Hungaroring esetében még a pálya mellett elfutó magasfeszültség? vezetékeket is megjelenítették. Egyszóval most már a grafikára semmi panaszunk nem lehet. Az eddigi részekhez hasonlóan a program ismét Direct3D-n tartja a kapcsolatot a videokártyával, ezért elengedhetetlen a futtatásához a DirectX 8.1 használata.

Irányításhatóság:

Mint a legtöbb szimulátor az F1GP4 is force feedbackes kormánnyal hozza el azt a hangulatot, amely a versenypályán folyik. Csak jó tapasztalatokkal tudok szolgálni err?l a térr?l, mert a kormányra ható er?ket nagyon jól eltalálták, se nem túl er?s, se nem túl gyenge, tehát a célnak megfelel?. Azonban akik csak billenty?zettel rendelkeznek eléggé er?sen ráfaragnak, mert az el?z? részhez híven sajnos ebben sem lehet a billenty?zet kiosztást külön beállítani. Egyébként megsúgom, hogy billenty?zettel nem is érdemes hozzákezdeni a játékhoz, mert csak kínszenvedés lenne.

Hálózati játék:

Meg kell, hogy valljam, hogy ez az a rész amivel egyáltalán nem vagyok megelégedve, mert míg az el?z? részben már az Interneten is összemérhettük a tudásunkat mások ellen, most ezt a lehet?séget valahogy kifelejtették a tervez?k a játékból. Tehát ezen túl csak lan-ban van lehet?ségünk összemérni egymás ellen a tudásunkat. Ez eléggé nagy butaság volt a készít?k részér?l.

Összegzés:

A játék nagyszer?en összefoglalja a 2001-es versenyszezont. Véleményem szerint csak jókat lehet róla elmondani, bár továbbra is vannak benne hibák, de ett?l függetlenül remek szórakozást tud nyújtani az autószimulátorok nagy rajongóinak. A program készít?i ezzel a résszel nagyon közel jutottak a tökéletes Forma 1 szimulátorhoz és akár azt is kimerem mondani, hogy a következ? rész maga lesz a tökély!

internews - a számítástechnikai hírforrás - http://www.internews.hu